Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



Prokazování realizace reklamy na internetu

PrintMailRate-it
Nejvyšší správní soud při prokazování realizace reklamy na internetu požaduje snímek obrazovky.

Reklamní služby jsou oblíbenou položkou, kterou si daňové subjekty často dávají do daňově uznatelných nákladů. Přitom je ale potřeba myslet na to, že musí tuto položku v případě daňové kontroly prokázat. Důkazní standard je ze strany správce daně často nastaven velmi vysoko a daňové subjekty se v případě neexistence perfektní dokumentace dostávají do důkazní nouze, neboť je pro ně často velmi komplikované prokázat právě faktické uskutečnění reklamy.


Nejvyšší správní soud se ve svém nedávném rozsudku věnuje prokazování uskutečnění reklamy na internetu, ve kterém je spornou otázka, zda daňový subjekt prokázal, že reklamu skutečně přijal v m tvrzeném rozsahu, a tedy zda je reklama mdaňově uznatelná. V daném případě poskytoval dodavatel daňovému subjektu reklamu na internetu. Konkrétně se jednalo o službu založenou na tom, že stránky jsou zobrazeny na prvních místech vyhledávače s odkazem, že se jedná o placenou reklamu, a za každé kliknutí na tyto stránky účtuje společnost Google určitou částku, která je odvislá od množství prokliků. Dále šlo o služby spočívající v optimalizaci webových stránek klienta tak, aby nejběžnější vyhledávače umístily jeho stránku na první místa, a nakonec i o službu remarketingu pracující na základě cookies. Daňová správa zpochybnila uskutečnění reklamy a po provedené daňové kontrole neuznala daňovému subjektu náklady na reklamu na internetu, což odůvodnila právě nedostatečným prokázáním uskutečnění reklamy.


Nejlepším možným způsobem prokazování reklamních služeb na internetu je snímek obrazovky


Nejvyšší správní soud se v této souvislosti nejprve vyjádřil k důkazům předloženým daňovým

subjektem. Jednalo se v první řadě o výpisy, které měl daňový subjekt obdržet od svého dodavatele
reklamy. Ty ovšem nebyly dle daňové správy i správních soudů způsobilé prokázat skutečné
přijetí reklamy. Daňovému subjektu bylo především vytknuto, že z předložených výpisů je sice patrná tvrzená služba od Google AdWords (počet vyhledání webové stránky skrze klíčová slova, počet motevření této stránky, cena služby), ale že se jedná o prosté záznamy dat, které samy o sobě nemohou prokázat faktické přijetí reklamy, neboť mohly být vyhotoveny dodatečně, i kdyby se služba fakticky neuskutečnila.

Daňový subjekt dále navrhoval, aby správce daně prověřil i administrátorský účet v systému
Google AdWords, ze kterého mu byla poskytována reklama. Nejvyšší správní soud sice přiznává, že by účet mohl prokázat i přijetí plnění. Ovšem v daném případě daňový subjekt neidentifikoval důkazní prostředek dostatečně, z čehož vyplývá, že není možné ani posoudit, zda by byl způsobilý prokázat faktické uskutečnění reklamy.

Dle Nejvyššího správního soudu tak bylo nezbytné, aby daňový subjekt doložil přijetí reklamy prostřednictvím snímků obrazovky, které zachytí reklamu přímo na internetovém vyhledávači Google. Daňový subjekt sice snímky přiložil k jednotlivým daňovým dokladům, ovšem všechny snímky byly totožné a objevují se na nich vždy stejné údaje, což dle daňové správy a Nejvyššího správního soudu ubírá na jejich důvěryhodnosti. Nejvyšší správní soud tedy ve věci prokazování online reklamy uzavřel, že jedinou možností ověření realizace takové reklamy na internetu je snímek obrazovky, na kterém bude reklama zachycena.

Pro daňové subjekty to znamená, že by měly pravidelně kontrolovat a dokumentovat přijetí reklamy.
Přestože se může zdát, že je taková kontrola uskutečnění reklamy v praxi přehnaně administrativně náročná a odchýlená od reality, Nejvyšší správní soud v této otázce zůstává nekompromisní, když dodává, že jakákoliv osoba jednající s péčí řádného hospodáře si má kontrolovat, zda jí bylo dodáno plnění, a případně zvolit (či od dodavatele požadovat) jiný způsob dokumentace. Pokud by tak neudělala, nemohla by dle Nejvyššího správního soudu oprávněně spoléhat na to, že daňová správa posoudí náklady na reklamu jako daňově uznatelné.

Kontakt

Contact Person Picture

Mgr. Jakub Šotník

advokát

Associate Partner

+420 236 163 210

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu