Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



SDEU: Předražená reklama není důvodem k odepření nároku na odpočet DPH

PrintMailRate-it
Soudní dvůr Evropské unie opět pozitivně rozhodoval ve prospěch daňových subjektů. V rámci rozsudku ve věci C-334/20 Amper Metal Kft. soud odmítl názor správce daně, že neúměrně vysoká cena reklamy a neprokázání navýšení tržeb může vést k odepření nároku na odpočet DPH.

Maďarský finanční úřad odepřel společnosti nárok na odpočet DPH z poskytnuté reklamy spočívající v umístění reklamy na závodních automobilech během mistrovství automobilových závodů v Maďarsku.

Finanční úřad se domníval, že výše nákladů byla nepřiměřeně vysoká a polepení automobilů obchodním jménem společnosti nemohlo vést ke zvýšení jejího obratu. Maďarský správce daně považoval reklamní služby za zbytečné, a to především s ohledem na zákazníky společnosti, kterými jsou výrobci papíru, válcovny a jiné průmyslové podniky. Dle správce daně bylo nepravděpodobné, že by jejich obchodní rozhodnutí ovlivňovaly nálepky na závodních automobilech, a proto společnosti neuznal nárok na odpočet daně.

Soudní dvůr takovou argumentaci odmítl a připomněl, že až na výjimky je základem daně částka sjednaná mezi smluvními stranami a ne referenční nebo tržní hodnota určená správcem daně. Cena obvyklá může být relevantní pouze v případě spojených osob, což však nebyl tento případ.

Soudní dvůr rovněž odmítl požadavek správce daně, že by uplatnění nároku na odpočet muselo být podmíněné zvýšením obratu společnosti. SDEU rovněž zdůraznil, že kromě výdajů na luxusní zboží, reprezentaci nebo pohoštění je podle směrnice nárok na odpočet DPH zachován, pokud plnění přímo souvisí se zdanitelnými plněním na výstupu nebo s celkovou hospodářskou činností společnosti. Zdali náklady na reklamu byly součástí režijních nákladů, musí prokázat daňový subjekt, respektive posoudit vnitrostátní soud, v každém případě neúměrně vysoká cena nemůže vést k odepření nároku na odpočet.

Neúměrná cena reklamy nemůže vést k odepření nároku na odpočet DPH


Vzhledem k aktuálnímu přístupu správců daně mohou být závěry SDEU v praxi velmi přínosné. V rámci daňových kontrol totiž finanční úřady často zpochybňují daňovou uznatelnost marketingových nákladů, a to jak z pohledu daně z příjmů právnických osob, tak z hlediska uplatnění odpočtu DPH, především z důvodu neúměrně vysoké ceny. Jak SDEU potvrdil, samotná výše ceny k tomuto závěru nemůže nikdy vést. Daňové subjekty však musí být vždy schopni prokázat skutečné poskytnutí služby, přímou vazbu na výnosy společnosti či alespoň začlenění nákladů do režijních výdajů společnosti.

V případě potřeby samozřejmě rádi pomůžeme při obhájení daňové uznatelnosti vašich nákladů.

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Michael Pleva

daňový poradce

Associate Partner

+420 236 163 232

Poslat e-mail

Contact Person Picture

Ing. Paulína Kesziová

daňová poradkyně

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu