Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



ESRS G1 – Chování podniků

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​Dnešním příspěvkem uzavřeme sérii článků, ve kterých jsme vám představili jednotlivé ESRS standardy. Ty jsou zcela zásadní pro sestavení zprávy o udržitelnosti. Posledním ze standardů je ESRS G1, jehož cílem je specifikovat požadavky na zveřejňování informací, které uživatelům zprávy o udržitelnosti umožní pochopit strategii a přístup podniku, jeho procesy a postupy v oblasti chování podniku. 


Ivan Brož, Rödl & Partner Praha 

Na rozdíl od ostatních oblastí (E a S) je pro „G“ k dispozici standard jediný a nutno podotknout, že patří k těm nejkratším. Především proto, že standard ESRS G1 jen okrajově požaduje zveřejnění informací o hodnotovém řetězci, není u žádného z datových bodů nastaveno postupné zavádění upravené v dodatku C k ESRS 1. Co vlastně znamená písmeno G? Jedná se o dnes již běžně používaný pojem governance, což lze zjednodušeně přeložit jako správa a řízení.

Požadavky na zveřejňování informací z oblasti správy a řízení podniku se ESRS G1 v podstatě snaží společnosti motivovat k zavedení, dodržování a vymáhání etických postupů, protikorupčních opatření a principů odpovědného podnikání, které by měly vést k udržení dobré pověsti, zamezení finančních sankcí a ztrátě důvěry zainteresovaných stran.

Kromě obecných požadavků, které jsou významně propojeny s průřezovým standardem ESRS 2, jako jsou úloha a role správních a řídících orgánů a jejich kompetence a přístup k informacím, obsahuje standard ESRS G1 tyto klíčové požadavky na zveřejnění:

Řízení dopadů, rizik a příležitostí​

  • ​G1-1 – Politiky v oblasti chování podniků a podnikové kultury
  • G1-2 – Řízení vztahů s dodavateli
  • G1-3 – Prevence a odhalování korupce a úplatkářství​

Ukazatele a cíle

  • ​G1-4 – Potvrzené případy korupce nebo úplatkářství
  • G1-5 – Politický vliv a lobbistické činnosti
  • G1-6 – Platební praktiky

V oblasti řízení dopadů rizik a příležitostí (IRO) požaduje ESRS G1 zveřejnění informací např. o 
  • ​mechanismech pro identifikaci, hlášení a vyšetřování obav z protiprávního chování, resp. jednání v rozporu s interními pravidly 
  • opatřeních v oblasti ochrany oznamovatelů
  • způsobu zohlednění sociálních a enviromentálních témat při výběru dodavatelů
  • systému preventivních opatření proti korupčnímu jednání, ať už nastavením vhodných školících programů nebo informačních kanálů

Zcela specifickým požadavkem jsou informace o zásadách týkajících se dobrých životních podmínek zvířat.

Standard odkazuje na řadu mezinárodních dokumentů, především pak Úmluvu OSN proti korupci, Směrnice Evropského parlamentu a Rady o ochraně osob oznamovatelů a další. Lze odhadnout, že mnohé z požadavků budou ve velkých společnostech již dávno implementovány, ať už z důvodu korporátních opatření nebo plnění legislativních požadavků. Na druhé straně, některé z témat, resp. ukazatelů, jako např. lobbistické aktivity nebo případy korupce budou spíše ojedinělé. V rámci našich auditů se čím dál častěji setkáváme se zaváděním etických kodexů, informačních kanálů i školení pro oblast korupce. 

Mohlo by se tak zdát, že nastavení ESG strategie pro správu a řízení podniku bude jednodušší než u ostatních ESG témat.

Pokud daná společnost nemá vybrané politiky a opatření zavedeny, musí tuto skutečnost ve zprávě uvést a zveřejnit své plány na jejich zavedení.

V případě ukazatelů a cílů požaduje ESRS G1 zveřejnění následujících informací:​
  • ​G1-4 - Případy korupce nebo úplatkářství
- počet odsouzení a výše pokut za porušení protikorupčních zákonů s tím, že zveřejnění se týká pouze subjektů v hodnotovém řetězci, na nichž se podnik nebo jeho zaměstnanci přímo podílejí.

  • ​G1-5 - Politický vliv a lobbistické činnosti
- celkovou peněžní hodnotu finančních a věcných příspěvků politickým stranám, které podnik poskytl přímo i nepřímo, agregovanou podle země nebo zeměpisné oblasti, je-li to relevantní, a také podle typu příjemce.

  • ​G1-6 - Platební praktiky
- průměrnou dobu, kterou podnik potřebuje k úhradě faktury od data, kdy se začne počítat smluvní nebo zákonná lhůta splatnosti, v počtu dnů;
- popis standardních platebních podmínek podniku v počtu dnů podle hlavních kategorií dodavatelů a procento jeho plateb, které jsou v souladu s těmito standardními podmínkami;
- počet soudních řízení dosud neukončených kvůli opožděným platbám.

V rámci dodatku A jsou, jako u ostatních standardů, uvedeny příklady, jak by jednotlivé zveřejňované informace mohly být strukturovány.

Rok 2025 je prvním obdobím, za které se bude zpráva o udržitelnosti u velkých účetních jednotek vykazovat. Pokud jste ještě s přípravami nezačali, je nejvyšší čas obrátit se na odborníky, kteří vám s přípravami i sestavením zprávy pomohou.

V dalším vydání našeho časopisu se můžete těšit na úvod do druhého pilíře zprávy o udržitelnosti, kterým je EU Taxonomie.

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Ivan Brož

auditor

Partner

+420 236 163 370

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu