Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



Daňové dopady soukromého užití služebního elektromobilu nebo plug-in hybridu

PrintMailRate-it

​S postupným nárůstem počtu elektromobilů a plug-in hybridů na tuzemských silnicích narůstá i počet těchto vozidel ve firemních flotilách. Nové typy pohonu, ať již čistě elektrického nebo kombinace spalovacího motoru a elektrického pohonu, přináší do praxe nové otázky i v oblasti daní a mezd. 


Miroslav Holoubek
Rödl & Partner Praha


Prvním daňovým problémem, se kterým je potřeba se vypořádat v případě plug-in hybridů, je zjištění, zda se jedná o „nízkoemisní“ vozidlo ve smyslu definice zákona o daních z příjmů. Zodpovězení této otázky je klíčové pro správné „přidaňování“ nepeněžního příjmu zaměstnance, který takovéto vozidlo používá i pro soukromé účely. 

Nízkoemisním vozidlem je vozidlo „ … kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu podle přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.“ 

Emisní limit CO2 lze zjistit z velkého technického průkazu. Naproti tomu k posouzení 80 procent emisních limitů je třeba certifikát o shodě, který obsahuje údaje o emisích, které se následně porovnávají s příslušnými limity.
 
Od 1. ledna 2024 dochází k rozšíření úpravy pro stanovení výše nepeněžního příjmu, tedy procenta z pořizovací ceny vozidla, které je potřeba přidanit zaměstnanci z titulu bezplatného užívání služebního vozidla k soukromým účelům. Zatímco v roce 2023 se u elektromobilu, který vždy bez jakýchkoliv pochyb byl nízkoemisním vozidlem, přidaňovalo při soukromém použití 0,5 procent, od roku 2024 se bude přidaňovat pouze 0,25 procent z pořizovací ceny vozidla (včetně DPH), protože elektromobil se přeřadí do kategorie bezemisní vozidlo. U plug-in hybridů, které jsou nízkoemisním vozidlem, se bude nadále přidaňovat 0,5 procent z pořizovací ceny. Pro ostatní vozidla nadále platí nepeněžní příjem ve výši 1 procenta. 
 
Má-li zaměstnavatel jasno, jaké procento má zaměstnanci přidaňovat, je třeba jak u plug-in hybridu, tak u elektromobilu, určit, jak přidanit soukromou spotřebu pohonných hmot, respektive kolik vyplatit zaměstnanci jako náhradu za domácí nabíjení vozidla. Vše je komplikováno množstvím alternativ, které se v reálném životě nabízejí. Zaměstnanci mohou nabíjet doma z vlastní FVE, tedy „zdarma“, nebo mohou elektřinu nakupovat standardně od distributora, také mohou nabíjet na komerčních nabíječkách či na firemní nabíječce. Lze spolehlivě zjistit a doložit, kolik elektřiny bylo nabito? Jak určit spotřebu u plug-in hybridu při soukromé cestě? Lze ji určit přesně, nebo lze jen určit poměr mezi elektřinou fosilním palivem? K řešení těchto a dalších problémů je nutno přistupovat individuálně právě podle toho, jaká jsou jednotlivá specifika používání plug-in hybridů a elektromobilů v dané situaci. 

Máte-li pochybnosti o správném nastavení využívání služebního plug-in hybridu nebo elektromobilu zaměstnanci k soukromým účelům, rádi vám pomůžeme.

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Miroslav Holoubek

daňový poradce

Senior Associate

+420 236 163 207

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu