Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



Náležitosti daňového dokladu u třístranného obchodu

PrintMailRate-it

​Na sklonku loňského roku Soudní dvůr Evropské unie vynesl rozsudek ve věci C-247/21 Luxury Trust Automobil GmbH týkající se náležitostí u daňových dokladů vystavených prostřední osobou v rámci třístranného obchodu. Přestože náležitosti daňových dokladů nejsou na první pohled natolik zajímavé téma, u kterého bychom očekávali závažnější dopady v případě jejich neuvedení, tento rozsudek nás přesvědčuje o pravém opaku. 


Michael Pleva, Johana Cvrčková
Rödl & Partner Praha 

Rakouská společnost figurovala jako prostřední osoba v třístranném obchodu se zbožím, které bylo dodáno koncovému zákazníkovi v České republice. Rakouská společnost vystavila za tuto dodávku fakturu, na které uvedla, že se jedná o třístranný obchod, nicméně opomněla uvést, že se aplikuje režim přenesení daňové povinnosti a že daň odvede zákazník v České republice. 

Odkaz na režim přenesení daňové povinnosti je podmínkou pro uplatnění triangulace

Rakouský správce daně naznal, že kvůli tomuto opomenutí nelze aplikovat zjednodušení pro třístranný obchod, a proto rakouské společnosti doměřil daň z titulu pořízení zboží v Rakousku. A jelikož zboží bylo fyzicky přepraveno do České republiky, a nikoliv do Rakouska, rakouský správce daně společnosti upřel nárok na odpočet daně z tohoto pořízení zboží. 

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) bohužel dal rakouskému správci daně za pravdu a judikoval, že absence informace o tom, že daň odvede zákazník nelze nijak nahradit, a že evropská DPH směrnice uvedení této poznámky striktně vyžaduje. 

Prostřední osoba musí na faktuře za triangulaci uvést všechny povinné náležitosti

Rozhodnutí SDEU v této věci v podstatě stanoví, že uvedení informace „daň odvede zákazník“ je, vedle uvedení transakce v souhrnném hlášení, další hmotně právní podmínkou pro aplikaci režimu pro třístranný obchod. A pokud je tato podmínka porušena, nelze toto zjednodušení aplikovat. Tato skutečnost má zásadní důsledky pro prostřední osobu v řetězci, neboť ta bude z litery DPH legislativy uskutečňovat intra-komunitární pořízení zboží v zemi, jejíž DIČ pro transakci použila, ale nebude mít možnost si uplatnit související nárok na odpočet. 

SDEU dále uvedl, že není možno toto opomenutí na faktuře následně opravit tak, aby mělo zpětný účinek, a zjednodušení pro třístranný obchod se mohlo aplikovat. 

Pokud se účastníte třístranných obchodů jako prostřední osoba, doporučujeme detailně prověřit, že vystavujete řádně daňové doklady se všemi zákonnými náležitostmi, abyste předešli výše popsaným negativním dopadům, které nesprávná fakturace může mít. Rádi vám v toto ohledu budeme jakkoliv nápomocni. 

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Michael Pleva

daňový poradce

Associate Partner

+420 236 163 232

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu