Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



„Tlačítková novela“ na obzoru aneb není to jen o tlačítku

PrintMailRate-it
Tato novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele bude mít bezesporu významné praktické dopady na činnost podnikatelů, kteří provozují e-shopy pro spotřebitele či prodávají spotřebitelům zboží v kamenných prodejnách. Víte však, že může ovlivnit přímo i vztahy mezi podnikateli samotnými? Vzhledem k tomu, že novelu aktuálně projednává Senát, lze předpokládat její účinnost již koncem tohoto roku či počátkem roku příštího. Jaké změny podnikatele kromě „tlačítka“ čekají? 

Lenka Hanková, Martin Franc
Rödl & Partner Praha

Popisovaná „tlačítková“ novela přináší rozsáhlé změny zejména v B2C vztazích (tedy vztazích mezi podnikatelem a spotřebitelem). Pro podnikatele to znamená zejména nutnost přizpůsobit své procesy, zkontrolovat své obchodní podmínky, upravit technicky své e-shopy a mnoho dalšího. Nadto novela přináší i zbrusu nové přestupky a zvyšuje pokuty, které lze za přestupky (i ty stávající) uložit, a to místy až na 5 milionů korun. 

Abychom vám pomohli se lépe zorientovat v nejdůležitějších změnách, připravili jsme jejich stručný přehled, ve kterém zároveň označujeme i možné dopady do B2B vztahů.

​ZÁKLADNÍ DOPADY TLAČÍTKOVÉ NOVELY (B2C)
​DOPAD ZEJMÉNA NA
​INFORMAČNÍ POVINNOSTI PROVOZOVATELE E-SHOPU: 
  • povinnost doplnit všeobecné obchodní podmínky (VOP) o některé další kontaktní údaje 
  • povinnost zasílat shrnutí objednávky spolu s VOP v .pdf na e-mail zákazníka 
  • povinnost informovat zákazníka o případné personalizaci cen 
  • nová pravidla pro odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní
​E-SHOPY 
REKLAMAČNÍ PROCES: 
  • prodloužení doby, ve které se při výskytu vady má za to, že zboží bylo vadné už při doručení, a to ze 6 měsíců na 12 měsíců
  • nová úprava práv kupujících z odpovědnosti za vady a pro záruku za jakost
  • povinnost vydávat různá potvrzení v rámci reklamačního procesu
​E-SHOPY

KAMENNÉ PRODEJNY

NASTAVENÍ A KOMUNIKACE SLEV 
  • povinnost při slevové akci vycházet z údaje o nejnižší ceně za posledních 30 dní před slevou a informovat zákazníka o ní. Toto může ovlivnit také dodavatelské vztahy (B2B) 
E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY

KOMUNIKACE OVĚŘENÝCH RECENZÍ 
  • e-shop bude muset být schopný doložit, že spotřebitelská recenze skutečně pochází od zákazníka, který si věc zakoupil
​E-SHOPY
NOVÁ ÚPRAVA OBJEDNÁVKOVÉHO PROCESU 
  • nová úprava povinného poskytování určitých informací v různých etapách objednávkového procesu
  • povinnost zavést tlačítko při dokončení objednávky s popiskem „Objednávka zavazující k platbě“ či v jiném znění jasně zavazujícím zákazníka zaplatit
E-SHOPY​
NOVÁ ÚPRAVA ZNEUŽÍVAJÍCÍCH UJEDNÁNÍ A KLAMAVÝCH OBCHODNÍCH PRAKTIK 
  • nové typy zneužívajících ujednání a klamavých obchodních praktik vůči spotřebiteli
  • spotřebitel bude při klamavé praktice moci odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dní
E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY

ODPOVĚDNOST PRODEJCE ZA REKLAMNÍ PROHLÁŠENÍ A ZA VADY 
  • odpovědnost kupujícímu i za to, že má věc vlastnosti, které může kupující rozumně očekávat, a to i v návaznosti na prohlášení v reklamě prodávajícího či i jiné osoby ve smluvní řetězci (B2B) 
  • nová pravidla pro právo postihu vůči jakékoliv osobě ve smluvním řetězci za vady věci (B2B) 
​E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY
​DALŠÍ ZMĚNY

Nová úprava splatnosti ceny za dodání zboží nebo služby s cílem vyšší ochrany věřitele (B2B)
​B2B




Kontakt

Contact Person Picture

Mgr. Lenka Hanková

advokátka

Senior Associate

+420 236 163 710

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu