Webové stránky RÖDL používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



„Tlačítková novela“ na obzoru aneb není to jen o tlačítku

Tato novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele bude mít bezesporu významné praktické dopady na činnost podnikatelů, kteří provozují e-shopy pro spotřebitele či prodávají spotřebitelům zboží v kamenných prodejnách. Víte však, že může ovlivnit přímo i vztahy mezi podnikateli samotnými? Vzhledem k tomu, že novelu aktuálně projednává Senát, lze předpokládat její účinnost již koncem tohoto roku či počátkem roku příštího. Jaké změny podnikatele kromě „tlačítka“ čekají? 

Lenka Hanková, Martin Franc
Rödl Praha

Popisovaná „tlačítková“ novela přináší rozsáhlé změny zejména v B2C vztazích (tedy vztazích mezi podnikatelem a spotřebitelem). Pro podnikatele to znamená zejména nutnost přizpůsobit své procesy, zkontrolovat své obchodní podmínky, upravit technicky své e-shopy a mnoho dalšího. Nadto novela přináší i zbrusu nové přestupky a zvyšuje pokuty, které lze za přestupky (i ty stávající) uložit, a to místy až na 5 milionů korun. 

Abychom vám pomohli se lépe zorientovat v nejdůležitějších změnách, připravili jsme jejich stručný přehled, ve kterém zároveň označujeme i možné dopady do B2B vztahů.

​ZÁKLADNÍ DOPADY TLAČÍTKOVÉ NOVELY (B2C)
​DOPAD ZEJMÉNA NA
​INFORMAČNÍ POVINNOSTI PROVOZOVATELE E-SHOPU: 
  • povinnost doplnit všeobecné obchodní podmínky (VOP) o některé další kontaktní údaje 
  • povinnost zasílat shrnutí objednávky spolu s VOP v .pdf na e-mail zákazníka 
  • povinnost informovat zákazníka o případné personalizaci cen 
  • nová pravidla pro odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní
​E-SHOPY 
REKLAMAČNÍ PROCES: 
  • prodloužení doby, ve které se při výskytu vady má za to, že zboží bylo vadné už při doručení, a to ze 6 měsíců na 12 měsíců
  • nová úprava práv kupujících z odpovědnosti za vady a pro záruku za jakost
  • povinnost vydávat různá potvrzení v rámci reklamačního procesu
​E-SHOPY

KAMENNÉ PRODEJNY

NASTAVENÍ A KOMUNIKACE SLEV 
  • povinnost při slevové akci vycházet z údaje o nejnižší ceně za posledních 30 dní před slevou a informovat zákazníka o ní. Toto může ovlivnit také dodavatelské vztahy (B2B) 
E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY

KOMUNIKACE OVĚŘENÝCH RECENZÍ 
  • e-shop bude muset být schopný doložit, že spotřebitelská recenze skutečně pochází od zákazníka, který si věc zakoupil
​E-SHOPY
NOVÁ ÚPRAVA OBJEDNÁVKOVÉHO PROCESU 
  • nová úprava povinného poskytování určitých informací v různých etapách objednávkového procesu
  • povinnost zavést tlačítko při dokončení objednávky s popiskem „Objednávka zavazující k platbě“ či v jiném znění jasně zavazujícím zákazníka zaplatit
E-SHOPY​
NOVÁ ÚPRAVA ZNEUŽÍVAJÍCÍCH UJEDNÁNÍ A KLAMAVÝCH OBCHODNÍCH PRAKTIK 
  • nové typy zneužívajících ujednání a klamavých obchodních praktik vůči spotřebiteli
  • spotřebitel bude při klamavé praktice moci odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dní
E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY

ODPOVĚDNOST PRODEJCE ZA REKLAMNÍ PROHLÁŠENÍ A ZA VADY 
  • odpovědnost kupujícímu i za to, že má věc vlastnosti, které může kupující rozumně očekávat, a to i v návaznosti na prohlášení v reklamě prodávajícího či i jiné osoby ve smluvní řetězci (B2B) 
  • nová pravidla pro právo postihu vůči jakékoliv osobě ve smluvním řetězci za vady věci (B2B) 
​E-SHOPY 

KAMENNÉ PRODEJNY
​DALŠÍ ZMĚNY

Nová úprava splatnosti ceny za dodání zboží nebo služby s cílem vyšší ochrany věřitele (B2B)
​B2B




Kontakt

Contact Person Picture

Mgr. Lenka Hanková

advokátka

Senior Associate

+420 236 163 710

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu