Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



Návrh daňových změn v oblasti užívání motorových vozidel

PrintMailRate-it

​Daňové změny v oblasti užívání motorových vozidel přináší vládní návrh zákona. Jedná se o změnu stanovení nepeněžního příjmu zaměstnance při užívání nízkoemisního služebního vozidla k soukromým účelům, zkrácení doby odpisování wallboxů a novou úpravu silniční daně.


Martina Šotníková
Rödl & Partner Praha

Vláda připravila návrh zákona, který má za cíl podporu nízkoemisní mobility a snížení nákladů na dopravu. Současně návrh zákona v oblasti silniční daně reaguje na stávající krizi vyvolanou ruskou agresí proti Ukrajině. Zákon je nyní v legislativním procesu, je tedy možné, že jeho text ještě dozná změn.

Navrhovaný zákon se ve své daňové části týká změn v oblasti daně z příjmů a daně silniční.

Výše nepeněžního příjmu při užívání služebního vozidla k soukromým účelům

Je už zažitou praxí, že při užívání služebního vozidla k soukromým účelům dochází na straně zaměstnance k přidanění nepeněžního příjmu ve výši 1 % vstupní ceny tohoto vozidla, a to včetně DPH. V rámci podpory nízkoemisní mobility vláda navrhuje snížení nepeněžního příjmu z 1 % na 0,5 % vstupní ceny u takzvaných nízkoemisních vozidel.

Pojem nízkoemisní vozidlo není v současné době nijak definován, čeká se na návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Do účinnosti tohoto zákona bude pojem nízkoemisního vozidla definovat zákon o daních z příjmů, a to jako vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1, které nepřesahuje emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší v reálném provozu.
Snížení nepeněžního příjmu se použije již pro zdaňovací období roku 2022.

Odpisování dobíjecích stanic

V současné době jsou dobíjecí stanice odpisovány ve 3. odpisové skupině, tj. po dobu 10 let. Vláda navrhuje zkrácení doby odpisování z uvedených 10 let na 5 let, a to přeřazením dobíjecích stanic/wallboxů do 2. odpisové skupiny. Změna se má týkat dobíjecích stanic pořízených po nabytí účinnosti tohoto zákona. U dříve pořízených stanic lze případně zvolit přeřazení ze 3. odpisové skupiny do 2. skupiny.

Nová úprava silniční daně

Zákon o silniční dani bylo doposud možné považovat za zákon stabilní, nepodléhající změnám. Aktuální situace však přináší změny i v tomto zákoně.

Dochází k zúžení předmětu silniční daně, kdy nově budou této dani podléhat pouze těžká nákladní vozidla (N2 a N3 a jejich podkategorie), u kterých to nyní vyžaduje směrnice Euroviněta. Těžkými nákladními vozidly jsou podle směrnice Euroviněta vozidla určená k přepravě zboží s maximální povolenou hmotností nad 3,5 tuny, tedy také přípojná vozidla kategorie O3 a O4. Dochází k tomu, že předmět daně bude vymezen šířeji než množina vozidel, na kterou dopadne faktické zdanění silniční daní, tedy u části těchto vozidel bude stanovena nulová sazba. Mimo předmět daně budou osobní vozidla a autobusy.

V této souvislosti připomínáme rozhodnutí ministra financí, kterým byly prominuty zálohy na silniční daň splatné v roce 2022. Pokud jste přesto zálohu na silniční daň zaplatili a dle návrhu zákona vozidlo již silniční dani podléhat nebude, doporučujeme požádat o vrácení zaplacené zálohy.

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Martina Šotníková

daňová poradkyně

Associate Partner

+420 236 163 237

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu