Webové stránky Rödl & Partner používají technické soubory cookie a technologii sledování (tracking) bez použití souborů cookie pro účely vedení anonymních statistik o návštěvnosti. Tyto technologie nám umožňují vylepšovat naše webové stránky a kvalitu uživatelského prostředí. Máte právo odmítnout používání těchto technologií pro statistické účely. Více informací naleznete ZDE.



Odpadové hospodářství obcí a režim DPH

PrintMailRate-it

​​​​Březnový koordinační výbor se zabýval režimem DPH u služeb, které obce poskytují autorizovaným obalovým společnostem a provozovatelům kolektivních systémů1. Hlavní otázkou bylo, zda jsou tyto služby předmětem DPH. 


Klára Sauerová, Markéta Čonková 
Rödl & Partner Praha

Obalové a odpadové hospodářství je upraveno mnoha předpisy a vystupuje v něm množství různých subjektů. O jaké subjekty se jedná, jak se navzájem ovlivňují, jakými zákony se musí řídit a jak to všechno souvisí se zdaněním, to si ukážeme na příběhu jedné lahve balené vody. 

Výrobce prodá vodu v plastové láhvi svému zákazníkovi. Výrobce má ze zákona o obalech2  a zákona o výrobcích3 povinnost zajistit zpětný odběr a využití odpadu.  V případě plastové lahve s vodou tak musí výrobce zajistit, aby bylo kam plastovou lahev vyhodit a aby byla lahev dále zpracována a využita a stalo se z ní po recyklování například nové tričko. 

Výrobce však všechny tyto povinnosti nemusí plnit svépomocí. Může uzavřít smlouvu s některou z autorizovaných obalových společností (AOS) a provozovatelů kolektivních systémů (PKS). AOS a PKS se pak postarají o místa, kam obaly a odpady zanést, zajistí jejich pečlivější roztřídění a další zpracování a recyklaci. Práva a povinnosti, a stejně tak i služby, které společnosti poskytují, se řídí zákonem o obalech. 

A jak ve výše zmíněném řetězci figurují obce? I obce mají v této oblasti zákonné povinnosti4, které musí plnit. Jednou z nich je vytvoření obecního systému odpadového hospodářství a tříděného sběru komunálního odpadu pro své občany (nepodnikající osoby). Zákazník z našeho příkladu, který si koupil balenou vodu, tak může vytřídit láhev do kontejneru na plasty v obci, ve které bydlí. 
V tuto chvíli je již mnohem jasnější, jaké služby poskytují obce AOS a PKS. Obce musí ze zákona vytvořit místo, kam se mohou odpady a obaly zanést. AOS a PKS takové místo potřebují, aby mohly dostát svým závazkům k výrobcům a zajistit další zpracování obalů a odpadů. Nabízí se tedy uzavření smlouvy mezi obcemi a  AOS nebo PKS o zajištění a obsluze zpětného odběru, využití odpadů z obalů a tak podobně. 

Režim DPH

Z pohledu DPH je obec považována za osobu nepovinnou k dani v oblasti veřejné správy, a to i když za výkon veřejné správy vybírá poplatek nebo jinou úhradu5. V informaci o uplatňování DPH u neziskových subjektů Ministerstva financí ze dne 28. ledna 2005 bylo provozování odpadového hospodářství obcí označeno jako činnost, která není předmětem DPH. Do těchto činností patří i služby, které obec poskytuje AOS nebo PKS. Obec si nemohla z přijatých plnění souvisejících s poskytováním těchto služeb uplatnit nárok na odpočet DPH, služby zároveň nebyly zatíženy DPH na výstupu. 

Předkladatel březnového koordinačního výboru s výkladem, že služby, které obce poskytují společnostem AOS a PKS, spadají do veřejnoprávních služeb, nesouhlasil, a to i v návaznosti na evropskou judikaturu. 

Kdy se jedná o veřejnoprávní činnosti? Dle ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie musí být současně splněny následující podmínky: 

  • činnost vykonává subjekt podléhající veřejnému právu, 
  • subjekt vykonávající danou činnost musí jednat z titulu veřejné autority. 

Subjekt je považován za veřejnoprávní, pokud je zahrnut do struktury veřejné správy. Tuto podmínku obec splňuje. Ale vykonává služby ve vztahu k AOS a PKS z titulu veřejné autority? Dle evropské judikatury není činnost, která podléhá soukromému právu, jednáním veřejné autority. O veřejnoprávní režim se jedná, pokud činnost podléhá veřejnému právu a pokud veřejnoprávní subjekt může využít výsady veřejné moci (má rozhodovací pravomoc, může například stanovit úplatu). 

Konkrétní podmínky smlouvy mezi obcí a AOS nebo PKS podléhají soukromému právu6. Obec může ale nemusí se společnostmi smlouvu uzavřít (žádný zákon jí to nenařizuje). Zároveň obec nemůže určovat a ovlivňovat podmínky smlouvy (například stanovit si výši odměny). Podmínky jsou stejné pro všechny obce. Obec tak nevystupuje v pozici veřejné autority. 

Dle výše  zmíněného služby poskytované obcemi AOS a PKS podléhají běžnému režimu DPH, kdy se obce považují za osoby povinné k dani. S tímto názorem souhlasí i GFŘ7. Nicméně GFŘ dále dodává, že u některých výrobků, u kterých nemají výrobci povinnost zajistit zpětný odběr, přechází tato povinnost na obec a o výkon veřejné správy se jedná (například noviny, časopisy). V takové  chvíli obec poskytuje jak plnění, které není předmětem DPH, tak plnění, které předmětem DPH je. Obec si musí v případě uplatnění nároku na odpočet DPH na vstupu uplatnit odpočet pouze v poměrné výši v souladu s § 75 zákona o DPH. Informace o uplatňování DPH zmíněná na začátku článku je nahrazena závěry tohoto koordinačního výboru.



 1 Příspěvek č. 591/23.03.22
 2 Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech
 3 Zákon č. 541/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností
 4 Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech
 5 § 5 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
 6 Služby jsou upraveny zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
 7 GFŘ = generální finanční ředitelství

Kontakt

Contact Person Picture

Ing. Michael Pleva

daňový poradce

Associate Partner

+420 236 163 232

Poslat e-mail

RÁDI VÁM PORADÍME!

Befehle des Menübands überspringen
Zum Hauptinhalt wechseln
Deutschland Weltweit Search Menu